Karpatské nebo



observatórium Kolonica







PROJEKT „Say NO to indifference“ – program Erasmus+






Koordinátor projektu:  Jakob-Friedrich-Schollkopf-School, Kirchheim unter Teck – Nemecko

Partneri:        Estónsko       Narva Vanalinna Riigikool
                       Taliansko      IISS Ettore Majorana Bari
                       Poľsko           Liceum Ogolnoksztalce nr VII im.K.K. Baczynskiego we Wroclawiu
                       Fínsko            Kimpisen Iukio, Lappeenranta
                       Turecko         Namik Karamanci fen Lisesi
                       Slovensko     Gymnázium Snina


Projekt sa zaoberá problematikou migrácie a utečenectva v Európe. Hlavným cieľom projektu je umožniť študentom nadobudnúť čo najviac vedomostí o situácii a problematike migrácie a utečenectva v Európe, o legislatíve a politike EU v tejto oblasti a pomôcť im formovať si vlastné názory na základe nadobudnutých skúseností a vedomostí. Ciele doposiaľ zrealizovaných aktivít boli dosiahnuté v očakávanej miere. V školskom roku 2015/2016 boli zrealizované nasledujúce aktivity:

• Vzájomné zoznamovanie sa študentov zapojených do projektu prostredníctvom profilov, ktoré si študenti vytvorili, a ktoré boli zaslané do partnerských škôl.
• Vytvorenie internetovej stránky projektu s podrobnými informáciami o projekte, fotografiami zo zrealizovaných aktivít, ich výsledky a produkty (http://www.jfs.de/welcometoeurope/).
• Prieskum týkajúci sa chápania resp. definovania pojmov „utečenec“ a „migrant“ v jednotlivých partnerských krajinách, vedomostí a postojov verejnosti k danej problematike a štatistických údajov o počtoch migrantov a utečencov v jednotlivých krajinách.
• V dňoch 18. – 24. októbra 2015 sa konalo prvé medzinárodného stretnutie v Jakob-Friedrich-Schollkopf-School, v meste Kirchheim unter Teck v Nemecku. Na stretnutí sa zúčastnili dvaja pedagógovia a traja žiaci z našej školy a tiež žiaci a učitelia všetkých partnerských škôl. Študenti prezentovali výsledky prieskumu realizovaného v septembri a tieto výsledky potom spracovali do podoby animovaných videí. Paralelne so študentskými workshopmi prebiehali stretnutia pedagógov, ktoré spočívali najmä v upresňovaní detailov projektových aktivít a ich výsledných produktov. Učitelia a študenti sa spoločne zúčastnili aj besedy so sociálnym pracovníkom a utečencami žijúcimi v meste Kirchheim a navštívili tiež ubytovňu, v ktorej žijú utečenci z Gambie. Súčasťou stretnutia boli aj exkurzie v oblasti regiónu.
• Prieskum týkajúci sa legislatívy a politiky jednotlivých krajín v oblasti migrácie a utečenectva, postupu prijímania utečencov, podmienky ich ubytovania, podmienky udeľovania azylu, práva a povinnosti migrantov/utečencov v týchto krajinách.
• Návrh loga projektu.
• 06. – 12. marca 2016 sa našej škole uskutočnilo druhé medzinárodné stretnutie. Tejto aktivity sa aktívne zúčastnilo 35 študentov a 8 učiteľov našej školy a vybraní študenti a učitelia všetkých partnerských škôl. Obsahom pracovnej časti tejto vzdelávacej aktivity bola diskusia o legislatíve jednotlivých krajín v oblasti prijímania utečencov a migrantov, tvorba brožúry s informáciami o postupe pri udeľovaní azylu resp. procesoch umiestňovania utečencov v rámci partnerských krajín.
• Študenti vypracovali tiež zásady a základné princípy, ktorými sa riadia všetci študenti zapojení do projektu a spoločne vytvorili logo projektu.
• Prezentácia a beseda s pracovníkom Evakuačného a tranzitného centra v Humennom.
• Návšteva kancelárie IOM v Košiciach.
• Natáčanie krátkeho filmu – interview s utečencom týkajúce sa dôvodov, pre ktoré opustil svoju krajinu, aké boli jeho očakávania, nakoľko sa splnili a pod.
• Príprava scenára spoločného dokumentárneho filmu o utečencoch pozostávajúceho z jednotlivých videí z každej partnerskej krajiny.
• 09. – 15. mája2016 sa uskutočnilo tretie medzinárodné stretnutie v IISS Ettore Majorana Bari v Taliansku. Za našu školu sa ho zúčastnili štyria študenti a dve učiteľky. Obsahom tejto vzdelávacej aktivity bola práca na spoločnom dokumentárnom filme o utečencoch a ich osobných príbehoch. Študenti najprv pracovali na scenári tohto filmu, podľa ktorého potom film zostrihali a upravili do finálnej podoby.
• Študenti navštívili tiež zariadenie, v ktorom sú ubytovaní utečenci čakajúci na udelenie azylu. V priebehu tejto krátkodobej výmeny sa stretli s týmito utečencami pri viacerých spoločných aktivitách napríklad workshope (tvorbe plagátu s tematikou utečenectva) a priateľskom futbalovom zápase.
• Dňa 13. 5. 2016 sa uskutočnila konferencia na univerzite v Bari, ktorej sa zúčastnili predstavitelia mesta, univerzity a utečeneckého tábora C.A.R.A. Jej obsahom bola prezentácia projektu, prezentácia zariadenia a aktivít utečeneckého tábora C.A.R.A a odborné prednášky k danej téme.
• Študenti tiež prezentovali projekt na spoločnom verejnom podujatí v centre mesta Bari.
• Dotazníkový prieskum týkajúci sa postojov a názorov občanov partnerských krajín na migráciu a imigrantov žijúcich v ich okolí.
• Prezentácia o troch imigrantoch, ktorí sa úspešne integrovali do pracovného a spoločenského života v novej krajine.


V šk. roku 2016/2017 boli zrealizované nasledujúce aktivity:
V septembri 2016 študenti robili dotazníkový prieskum týkajúci sa postojov a názorov občanov na migráciu a imigrantov žijúcich v ich okolí a pripravili prezentáciu o troch imigrantoch v našej krajine, ktorí sa úspešne integrovali do pracovného a spoločenského života. Výsledky oboch týchto aktivít boli prezentované a vyhodnocované v rámci projektového stretnutia vo Fínsku.
V dňoch 3. – 9.10.2016 sa uskutočnilo štvrté projektové stretnutie vo Fínsku, ktoré ho sa zúčastnili dve študentky a dve vyučujúce nášho gymnázia. Obsahom tohto stretnutia (okrem už vyššie spomenutých prezentácií) boli tiež diskusia a hľadanie spoločného riešenia ako sa vyhnúť nedorozumeniam, ako predchádzať predsudkom a strachu z imigrantov, hľadanie najlepších príkladov integrácie utečencova a migrantov do spoločnosti, napísanie spoločného článku „Ako môže fungovať integrácia“ a tvorba letákov „Say NO to indifference“.
Študenti pracovali na príprave krátkeho filmu o očakávaniach mladých migrantov prichádzajúcich do našej krajiny v porovnaní s realitou ako sa ich očakávania naplnili. Natočili a spracovali interview s imigrantkou žijúcou v našom meste už viac ako 15 rokov.
Pri príležitosti Medzinárodného dňa migrantov (18.12.) sa v našej škole uskutočnilo informačné podujatie projektu Erasmus+ pre žiakov tretieho ročníka a VII. SEPTIMY. Obsahom toho podujatia boli informácie o programe Eramus+ všeobecne a o projekte, ktorý realizujeme na našej škole, prezentácia problematiky migrácie všeobecne a na Slovensku a krátky kvíz na overenie toho koľko z prezentovaných informácií si žiaci zapamätali.
V januári vrcholili prípravy na projektové stretnutie, ktoré sa konalo začiatkom februára v Estónsku. Študenti pripravili prezentáciu o informačnom podujatí, ktoré sa uskutočnilo v decembri pri príležitosti Medzinárodného dňa migrantov. Ďalej prezentáciu o dvoch slávnych migrantoch, ktorí žijú na Slovensku a dosiahli významné úspechy v niektorej oblasti spoločenského či kultúrneho života.
V dňoch 4. – 10. februára sa konalo v partnerskej škole v Estónsku projektové stretnutie, ktorého sa zúčastnili 3 žiaci a 2 učitelia z našej školy. Prvý deň stretnutia bol venovaný zoznamovaniu sa účastníkov projektového stretnutia s históriou, súčasnými aktivitami a vzdelávacím programom školy, učitelia mali možnosť hospitácie vybranej vyučovacej hodiny. Jednotliví partneri priblížili prostredníctvom prezentácií aktivity, ktoré zorganizovali pri príležitosti medzinárodného dňa migrantov vo svojich školách. Počas nasledujúcich dní pracovali študenti v skupinách na príprave filmu o mladých migrantoch, ktorý bol výsledným produktom tohto projektového stretnutia. Najprv sa oboznámili s jednotlivými videami, ktoré každá škola natočila vo svojej krajine a potom spoločne pracovali na scenári a príprave spoločného filmu. Paralelne so študentskými workshopmi prebiehali stretnutia pedagógov, ktoré spočívali najmä v upresňovaní detailov projektových aktivít a ich výsledných produktov, analýze a hodnoteniu predchádzajúceho stretnutia vo Fínsku a príprave na nasledujúce stretnutia v Turecku a Poľsku.
V marci pracovali študenti na príprave úloh na projektové stretnutie v Turecku., ktoré sa konalo koncom apríla. Tohto stretnutia sme sa podobne ako väčšina projektových partnerov nezúčastnili z bezpečnostných dôvodov. Študenti splnili všetky projektové úlohy, ktoré sme potom partnerom zaslali emailom. Natočili sme interview s dvoma generáciami migrantov, ktorí pochádzajú z tej istej rodiny o ich živote, pocitoch a plánoch do budúcnosti, pripravili prezentáciu o migračnej politike na Slovensku a plagát znázorňujúci rôzne dôvody, pre ktoré prichádzajú migranti na Slovensko.
Projektové aktivity vyvrcholili záverečným stretnutím, ktoré sa konalo v dňoch 28.5. – 3.6. v Poľsku. Za našu školu sa ho zúčastnilo 6 študentov a 2 učitelia. Počas tohto stretnutia absolvovali mnohé besedy s predstaviteľmi mesta, univerzity a zástupcami rôznych inštitúcií zaoberajúcimi sa problematikou migrácie. Pripravovali plagáty a letáky, ktoré potom prezentovali na podujatí v centre mesta, ktorým sa snažili miestnym obyvateľom a návštevníkom priblížiť problematiku migrácie, projekt a jeho ideu.
V mesiaci jún sme urobili dotazníkový prieskum medzi študentmi, ktorí sa zapojili do projektu o tom, ako sa zmenili ich vedomosti, názory a postoje k problematike, ktorou sa projekt zaoberal ako aj k Európskej únii a jej členským krajinám všeobecne.


prezentácia k projektu


prezentácia k projektu


Erasmus+ KA1

Cieľom programu Erasmus+ je aj okrem iného pomôcť zvýšiť kvalitu výučby a vzdelávania v školách v celej Európe. Preto poskytuje aj príležitosti pre ľudí pracujúcich v sektore školského vzdelávania, aby mohli rozvíjať svoje odborné schopnosti a spolupracovať s partnermi z Európy. Aktivity v rámci projektov podporujú výmenu osvedčených postupov a testovanie inovatívnych prístupov vo výučbe, čím oživia a zefektívnia samotné učenie sa a tiež pomáhajú riešiť spoločné problémy.
V roku 2018 bol našej škole schválený projekt:

Otvorme sa novým edukačným príležitostiam pre učiteľov
Základné informácie o projekte:

Program Erasmus+
Kľúčová akcia Vzdelávacia mobilita jednotlivcov
Akcia Školské vzdelávanie KA 1
Typ akcie Mobility jednotlivcov KA 101
Výzva 2018
Začiatok projektu 01.08.2018
Celkové trvanie projektu 12 mesiacov
Koniec projektu 31.07.2019

V rámci tohto projektu sa traja naši učitelia zúčastnili štruktúrovaného kurzu “Management of European Projects“, ktorý sa konal v meste Heraklion na ostrove Kréta. Kurz prebiehal od 30.09. - 06.10.2018 v nemeckom jazyku (Mgr. E. Ignácová) a od 7.10. - 13.10.2018 v anglickom jazyku (RNDr. I. Lazorová, PaedDr. N. Karľová). Bol zameraný na projektový manažment, takže bolo možné na ňom získať mnoho cenných informácií k príprave, tvorbe a taktiež k samotnej realizácii projektov.
Poskytovateľom kurzu bol inštitút IFEL so sídlom v nemeckom meste Hamburg, ktorý má s realizáciou takýchto kurzov bohaté dlhoročné skúsenosti. Hlavnou, najdôležitejšiou úlohou je vytvoriť dobrý projekt, ktorý bude možné aj zrealizovať a na to boli zamerané úvodné prednášky a workshopy. Neskôr boli účastníci rozdelení do troch skupín, pričom sa každá venovala inej problematike. Jedna skupina sa venovala projektom v rámci KA1, druhá projektom v rámci KA2 a tretia problematike interkultúrnych odlišností. V malých skupinách sa potom tvorili projekty, z ktorých budú niektoré určite aj zrealizované.
Veľkým prínosom bola výmena skúsenosti s tvorbou projektov z kolegami z iných krajín, ktorí sa nepodelili len o skúsenosti s úspešne prevedenými projektmi, ale aj s projektmi, ktoré im nevyšli. Takže nám to dáva možnosť vyhnúť sa niektorým chybám a potom následným problémom. Dôležité je taktiež pochopiť interkultúrne odlišnosti, aby pri realizácií projektov nevznikali zbytočné problémy.
Okrem už spomenutých pozitív tohto kurzu netreba zabudnúť na možnosť komunikovať celý týždeň v cudzom jazyku, či už v angličtine alebo nemčine, ktoré boli oficiálnymi pracovnými jazykmi. A v neposlednom rade možnosť stráviť týždeň v tomto prekrásnom meste a spoznať jeho kultúrne dedičstvo.
V tomto roku sme v rámci výzvy 2019 opäť podali projekt s názvom:
Internacionalizácia školy - lepšia perspektíva pre študentov.
Tento projekt bol vo väčšej miere schválený. Zo šiestich mobilít bolo schválených päť. Do projektu sú zapojení títo kolegovia: RNDr. I. Lazorová, Mgr. M. Vassová a Mgr. E. Ignácová, ktorí sa v rámci projektu zúčastnia kurzov v Edinburghu, Düsseldorfe, Helsinkách a vo Viedni.

Erasmus+ - Vassová, Škótsko
Erasmus+ - Ignácová, Nemecko
Erasmus+ - Ignácová, Rakúsko


Erasmus+ KA2

V školskom roku 2018/2019 sme pokračovali v realizácii projektu „Raising STEAM in education“ v rámci programu Erasmus+. Projekt sa zaoberá inovatívnymi metódami vyučovania prírodovedných predmetov, matematiky a informatiky, ktoré sú obohatené o prvky umenia. Ide nielen o výtvarné, hudobné či dramatické umenie, ale aj priemyslový a umelecký design, umenie ovládania jazyka, či schopnosť formulovať a prezentovať myšlienky. Našimi partnermi v tomto projekte sú stredné školy z Cypru, Grécka, Talianska a Poľska.
V dňoch 15. – 19.10.2018 sa konala tretia vzdelávacia aktivita v talianskom meste Turín. Organizátorom stretnutia bola partnerská škola IIS Gobetti Marchesini – Casale - Aruduino. Stretnutia sa zúčastnili štyri študentky a jeden pedagóg našej školy. Stretnutie bolo zamerané na rôzne aktivity súvisiace so zeleným inžinierstvom a biotechnológiami. Projektové aktivity boli realizované v partnerskej škole, na turínskej univerzite, vo vedeckom náučnom centre, ale aj v exteriéri. V škole študenti prezentovali vopred pripravené prezentácie o zelenom inžinierstve a jeho aplikácii v stavebníctve, absolvovali rôzne hry a aktivity na vzájomné spoznávanie sa, workshop o geneticky modifikovaných potravinách a v chemickom laboratóriu extrahovali DNA z ovocia (kivi a banán). Na Univerzite v Turíne sa dozvedeli o štruktúre a práci Katedry biotechnológie a prezreli si jej laboratória. Vo vedeckom náučnom centre absolvovali prednášku o karcinogénnych potravinách a aktivitu zameranú na obsah potravín, ktoré denne konzumujeme. V rámci témy zeleného inžinierstva sme navštívili zaujímavé projekty realizované v meste, ekologický park a „zelenú“ budovu.
V dňoch 25.2. - 1.3.2019 sa konala štvrtá vzdelávacia aktivita v gréckom meste Thessaloniki. Organizátorom stretnutia bola partnerská škola 1st EPAL Kalamaria. Stretnutia sa zúčastnili žiaci a učitelia všetkých partnerských škôl, našu školu reprezentovali štyria študenti a jeden pedagóg. Stretnutie bolo zamerané na aktivity súvisiace s používaním technológií v rôznych oblastiach každodenného života, v minulosti i v súčasnosti. Projektové aktivity boli realizované v partnerskej škole, na miestnych univerzitách a v múzeách. V škole študenti prezentovali doma pripravené prezentácie o využívaní technológií v rôznych oblastiach každodenného života. Naši žiaci pripravili prezentáciu o využívaní rôznych technológií vo vzdelávaní. Na Macedónskej univerzite bol workshop zameraný na programovanie lego robotov, žiaci v skupinách vytvorili a naprogramovali lego autá, s ktorými potom navzájom súťažili v rýchlosti. Na Aristotelovej univerzite sme sa oboznámili s používaním robotov a IKT technológií v medicíne, mali sme možnosť vyskúšať rôzne pomôcky ako napr. virtuálne okuliare slúžiace na vzdelávanie budúcich lekárov. V múzeu moderného umenia bol workshop zameraný na rôzne techniky používané v modernom umení, žiaci tu tiež tvorili vlastné práce. V múzeu kinematografie sa dozvedeli niečo o histórii filmovej tvorby v Grécku a vyskúšali si natáčanie krátkeho filmu a v technickom múzeu si vyskúšali rôzne interaktívne technické pokusy.
V dňoch 8.4. – 12.4.2019 sme na našej škole organizovali poslednú vzdelávaciu aktivitu v rámci projektu. Zúčastnili sa ho žiaci a učitelia všetkých partnerských škôl, za našu školu bolo v projekte aktívne zapojených približne 22 žiakov a 7 pedagógov, avšak počet celkovo zapojených žiakov, učiteľov ako aj rodičov a ostatnej verejnosti bol oveľa vyšší. Stretnutie bolo zamerané na biológiu, chémiu a biodiverzitu v prírode, a to všetko v prepojení s umením a estetikou. Po vzájomnom zoznámení sa, prehliadke školy, návšteve vybraných vyučovacích hodín a teambuildingových aktivitách, pokračoval program prezentáciami žiakov o biodiverzite jednotlivých partnerských krajín a diskusiou o tom, čo je biodiverzita a prečo je v prírode dôležitá. V biologickom laboratóriu sa konali dva workshopy: Krása pod mikroskopom – žiaci pozorovali pod mikroskopmi rôzne objekty, ktoré voľným okom nevidíme v trvalých a natívnych preparátoch z botaniky a zoológie a workshop Ako to funguje – praktické cvičenia z fyziológie rastlín, živočíchov a človeka s využitím meracích systémov „Vernier“, meranie krvného tlaku, EKG, pulzovej frekvencie a vitálnej kapacity pľúc, meranie kvality zraku a sluchu, meranie vyprodukovaného množstva CO2 pri dýchaní rastlín. Ďalšie dva workshopy prebiehali v chemickom laboratóriu boli zamerané na pokusy – chemické reakcie, ktorých výsledkom boli zmeny farby alebo tvarov použitých látok (napr. slonia pasta, zmeny farby mlieka a pod.) a tiež na používanie rôznych prístrojov v chemickom laboratóriu.
Počas všetkých vzdelávacích aktivít sa konali tiež stretnutia pedagógov, ktorých hlavnou náplňou bolo hodnotenie doterajších aktivít a diskusia o nasledujúcich projektových aktivitách a výsledných produktoch, ale aj výmena pedagogických skúseností.
V období medzi jednotlivými stretnutiami prebiehali rôzne projektové aktivity v našej škole, žiaci a učitelia plnili úlohy vyplývajúce z plánu projektu, tvorili prezentácie, vypĺňali hodnotiace dotazníky, prezentovali projekt na rôznych podujatiach v škole resp. v meste.
Projekt bol oficiálne ukončený 30.8.2019.

© ® 1.7.2010.